آیا سرماخوردگی از مادر به نوزاد منتقل می‌شود؟

چطور از انتقال سرماخوردگی به نوزاد جلوگیری کنیم؟

یکی از بیماری‌های ویروسی‌ای که در طی سال‌های زیادی بین مردم شایع بوده است، سرماخوردگی است. ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا نوزاد از مادر ویروس سرماخوردگی را می‌گیرد یا خیر. در پاسخ به این سوال لازم است بدانید که سیستم ایمنی نوزادان نسبت به بزرگسالان بسیار ضعیف‌تر بوده و بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های ویروسی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد نحوه انتقال ویروس سرماخوردگی به نوزادان، پیشگیری و درمان آن، با ما در ادامه مطلب همراه باشید. 

 

سیستم ایمنی نوزادان به چه صورت است؟

با این که نوزادان از طریق جفت در دوران جنینی، عبور از کانال زایمان و با مصرف شیر مادر، آنتی بادی‌هایی از بدن مادر را دریافت می‌کند، ولی همانطور که بیان کردیم، نوزادان نسبت به افراد بالغ سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و این سیستم در بدن آنها به صورت درستی تکامل نیافته است. به دلیل همین ضعف در سیستم ایمنی ، نوزادان بیشتر از بزرگسالان مستعد دریافت ویروس و ابتلا به بیماری‌های ویروسی هستند. به همین دلیل یک تماس ساده نیز می‌تواندانواع ویروس‌ها را به بدن نوزاد منتقل کند و از آنجایی که نوزادان سیستم ایمنی درستی ندارند، در برابر این بیماری‌ها، آسیب‌پذیری بیشتری دارند. 

 

منتقل شدن ویروس سرماخوردگی از مادر به نوزاد

راه انتقال ویروس سرماخوردگی ترشحات تنفسی همچون عطسه و سرفه است. به همین جهت اگر مادری مبتلا به سرماخوردگی باشد، این ویروس به راحتی به نوزاد منتقل شده و نوزاد به دلیل ضعف سیستم ایمنی، زودتر بیماری را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که در مراحل ابتدایی سرماخوردگی، تعدا ویروس و فعال بودن ویروس در بدن مادر بیشتر است و به همین جهت ویروس بیشتر به نوزاد منتقل شده و احتمال ابتلای نوزاد به سرماخوردگی نیز بیشتر می‌شود. نکته حائز اهمیت دیگر این است که نوزاد نه تنها از مادر، بلکه در صورت ابتلای دیگر اعضای خانواده به سرماخوردگی، از آنها هم می‌تواند ویروس را دریافت کند. به همین دلیل اهمیت دارد که اعضای خانواده قبل از هرگونه تماس با نوزاد بهداشت دست‌های خود را رعایت کرده و از لحاظ تنفسی نیز فاصله مطلوب را رعایت کنند تا نوزاد به ویروس مبتلا نشود. 

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : آیا کودک شما به ویتامین نیاز دارد؟

 

علائم سرماخوردگی در نوزادان

به صورت کلی سرماخوردگی در نوزادان علائمی همچون سرماخوردگی بزرگسالان دارد. در ادامه برخی از علائم سرماخوردگی در بزرگسالان را بیان می‌کنیم:

 

مشکلات تنفسی: مشکلات تنفسی مثل گرفتگی و آبریزش بینی، سرفه و تنگی نفس از علائم شایع سرماخوردگی در نوزادان است. نوزادان در سن پایین قادر به نفس کشیدن از دهان نیستند و به همین جهت گرفتگی بینی مخصوصا در هنگام خواب برای آنها خطرناک است و همچنین می‌تواند در شیر خوردنشان اختلال ایجاد کند. 

 

گلودرد و مشکلات مرتبط با آن: نشانه شایع دیگر سرماخوردگی در نوزادان، گلودرد است. اگر نوزاد شما از شیر خوردن خوددار می‌کند یا به دهان و گلوی خودش دست می‌زند، گلودرد دارد.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : نکاتی که حین سرماخوردگی نوزاد باید رعایت کنید!

 

تب: تب داشتن یکی از علائم طبیعی در سرماخوردگی است و در نوزادان، نشانه وجود عفونت در بدن نیز هست. تب به خودی خود نگران کننده نیست و تنها باید کنترل شود، با این حال برای نوزادان زیر 3 ماه خطرناک بوده و در صورت مشاهده تب باید هر چه سریع‌تر نوزاد را به بیمارستان یا نزد پزشک برد. 

 

بی‌اشتهایی: نوزادان به هنگام سرماخوردگی به دلیل کمبود انرژی یا گلودرد، از شیر خوردن امتناع می‌کنند. این مسئله در صورتی که کنترل نشود، به کم آبی و کاهش وزن بدن نوزاد منجر می‌شود.

 

حساسیت یا بیحالی: در سرماخوردگی نوزادان، نوزاد ممکن است حساس‌تر (آشفتگی و بهانه‌گیری) یا خواب‌آلود و بی حال باشد. این حالت‌ها در نوزاد به دلیل ناراحتی یا دردی است که به علت بیماری دارد. در صورت مشاهده هر یک از این حالت‌ها، برای کنترل بیماری و جلوگیری از شدیدتر شدن، نوزاد را برای معاینه نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.

 

جلوگیری از انتقال ویروس سرماخوردگی از مادر به نوزاد

به هنگام بیماری، مادر باید تا حد امکان به نوزاد نزدیک نشود. در صورت لزوم، مادر با رعایت نکات زیر می‌تواند به نوزاد خود نزدیک شود.

*شستن مرتب دست‌ها با صابون 

*استفاده از ضدعفونی کننده دست و سطوح

*استفاده از ماسک

 

نزدیک شدن مادر به نوزاد برای شیردهی توصیه نمی‌شود، اما مادر می‌تواند شیر خود را دوشیده و با استفاده از شیشه شیر (به کمک پدر یا یکی دیگر از اعضای خانواده) به نوزاد خود شیر بدهد. به دلیل بیماری در بدن مادر آنتی بادی تولید می‌شود که این آنتی بادی‌ها از طریق شیر می‌توانند به نوزاد منتقل شده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن او شوند. 

 

درمان سرماخوردگی نوزادان

به طور معمول، سرماخوردگی در نوزادان درمان دارویی نداشته و بیشتر به حالت حمایتی  تقویت بدن است تا خود سیستم ایمنی بدن نوزاد با آن مقابله کند. برای راحتی نوزاد ممکن است پزشک داروی ضد درد، قطره بینی (برای راحتی تنفس) و کاهنده تب تجویز کند. در این دوران استفاده از مکمل‌های طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد توصیه می‌شود. لازم به ذکر است که در صورت بروز عوارض شدید سرماخوردگی در نوزاد همچون عفونت ریه، نوزاد باید بستری شود و ممکن است پزشک برای او آنتی‌بیوتیک یا داروهای ضدویروسی دیگر تجویز کند.  ‌

 

در انتهای پیشنهاد میکنیم که بلاگ " محافظت از کودکان در فصل پاییز " را حتما مطالعه فرمایید.

 

مطلب های تصادفی